Boek review: Playing with FIRE

Playing with FIRE is geschreven door Scott Rieckens, die ook de gelijknamige documentaire heeft gemaakt. Het boek gaat, zoals je al raad, over FIRE. Het gaat niet zo zeer over het concept zelf, maar hij schrijft over zijn eigen tocht naar Financial Independence.

Het boek lees je in sneltreinvaart uit. Ik deed er zelf twee avonden over. Enerzijds leest het makkelijk weg en anderzijds ben je zo bekend met het concept dat het lijkt alsof je het eerder hebt gelezen. Zeker als het over alle “regels” van FIRE gaat. Desalniettemin is het inspirerend om de tocht van FIRE door de ogen van Scott mee te maken.

Om niet te veel te verklappen over het boek zal ik niet te veel weggeven in deze review. Het kan zeker een interessant boek zijn als je net bent begonnen met je eigen toch naar FIRE of al goed op weg bent. Ik kan mij wel voorstellen dat het lastig is om je te identificeren met Scott en zijn vrouw omdat ze vrij hoge inkomens hebben en flinke uitgaven hebben (ook nadat ze al hun budgetten hebben aangepast).

Scott en zijn vrouw Taylor (midden 30-ers) zijn begonnen met hun zoektocht naar FIRE in februari 2017. Ze zijn dus nog niet zo heel lang bezig. Het begon allemaal omdat Scott een podcast luisterde in zijn auto onderweg naar werk. Daar hoorde hij Mr. Money Mustache praten over dit onderwerp. Hij was gelijk verkocht aan het concept. Hij moest onderweg zelfs zijn auto aan de kant zetten schrijft hij omdat hij het onderwerp zo interessant vond dat hij zich niet meer goed kon focussen op de autoweg. Daarna heeft hij zo veel mogelijk informatie opgezocht en zichzelf helemaal ingelezen over FIRE. Het enige probleem was nog wel dat hij niet goed wist hoe hij dit concept moest verkopen aan zijn vrouw Taylor. Ze was immers een levensgenieter, iemand graag wat geld over de balk wilt smijten om een leuke tijd te hebben.

Naast zijn eigen verhaal vertelt Scott ook over hoe hij begonnen is met het maken van de documentaire. Hij werkte zelf al in de film en televisie wereld en had ook eerder een documentaire gemaakt. Zijn intentie was om zelf de productie te doen van deze docu, maar dingen liepen anders en zo kwam een bekende docu-maker Travis Shakespear hem op het spoor. Travis werd de producent en Scott executive producent. Daarnaast speelt Scott zichzelf in de docu. Travisis is bekend van vele BBC producties en meer en had dus de ervaring om de documentaire een groot succes te kunnen maken legt Scott uit in zijn boek. Op het moment van schrijven is de documentaire in de afrondende fase en zal binnenkort worden uitgebracht.

Ik kan dit boek aan iedereen aanraden die net is begonnen of wilt beginnen aan zijn weg naar FIRE. Als je al veel ervaring hebt met FIRE dan zal je hier waarschijnlijk niks nieuwe lezen, maar het kan alsnog interessant zijn om het verhaal mee te maken van Scott en zijn gezin.

Rating:
★★★★☆ (4/5)